RIJTIJDENVERKLARING

Wij Stichting Day Dream Ride vinden dat Veiligheid boven alles gaat!!!

En willen dan ook dat alle chauffeurs na deelname aan onze DayDream Ride S'maandags hun werkweek Veilig & Zonder problemen kunnen starten.

 

Wij zijn dan ook lid van de

Overkoepelende Stichting Chauffeurs activiteiten,

hierdoor kunnen wij de deelnemende chauffeurs dan ook

na hun deelname ook een Vrijstelling Rijtijden  verklaring verstrekken.

Lees onderstaande  even door en mocht U een verklaring nodig hebben

geef dit dan bij uw inschrijving aan.   

 

Elke beroepschauffeur, dus ook van touringcars en taxi's,

zijn verplicht om zich te houden aan de rust- en rijtijdenwet.

Deze is door de Europese Unie vastgesteld in de

VERORDENING (EG) nr. 561/2006.

Deze regels zijn er niet alleen voor de veiligheid van de chauffeur en zijn medeweggebruikers, maar ook om concurrentie tussen Europese (vervoers)bedrijven gelijk te trekken. Chauffeurs die in overtreding zijn van de rust- en rijtijdenwet riskeren tevens niet alleen een boete, maar ook zijn of haar werkgever is hiervoor verantwoordelijk en riskeert een fikse boete. Afhankelijk van de ernst van de zaak, kan hier zelfs een gevangenisstraf voor worden opgelegd door een rechter aangezien bij overtreding van de EG Verordening ook sprake is van een economisch delict.

De chauffeur mag op een dag:

9 uur rijden, 2x per week 10 uur.

4½ uur ononderbroken rijden. Daarna moet er een pauze worden gemaakt van 45 minuten. Deze mag opgesplitst worden in 2 delen: 1x 15 min en 1x 30 min. Alleen in die volgorde is de pauze geldig. Wordt er in eerste instantie een pauze van 30 minuten gemaakt, dan telt deze als 15 minuten. Als de chauffeur daarna 15 minuten pauze maakt heeft hij totaal 30 minuten pauze genoten, waarvan er maar 15 geregistreerd zijn. De chauffeur zal dus een halfuur moeten rusten om aan zijn 45 minuten rust te komen.

Per week maximaal 56 uur rijden, met een maximum van 90 uur per 2 weken.

Om een nieuwe week te starten, moet de chauffeur minimaal 45 uur rust hebben gehad (wekelijkse rust). Echter registreert de tachograaf al een nieuwe week wanneer er minimaal 24 uur rust is genoten, de overige 21 uur moet vóór de derde daaropvolgende week gecompenseerd zijn. Dit kan op meerdere manieren:

Per dag (dagelijkse rust) moet een chauffeur minimaal 11 uur rusten. Hij kan ervoor kiezen om elke dag tot de derde daaropvolgende week 12 uur te rusten, en in het weekend de overige uren. Hij heeft dan per dag een uurtje gecompenseerd.

De dagelijkse rust mag 3x per 2 weken verkort worden naar minimaal 9 uur.

Deze hoeft niet gecompenseerd te worden.